Workflow del 2 – Sortering og udvælgelse

Så er vi kommet til del 2 i min serie om mit workflow. Dette indlæg kommer til at handle om hvordan jeg sortere og udvælger de billeder jeg vil arbejde med.

Når jeg kommer hjem fra et shoot, har jeg typisk 200-1000 billeder med hjem. Hvis alle disse billeder skulle redigeres, så ville det tage en evighed. Derfor sortere jeg kraftigt i mængden af billeder.

Efter alle billederne er importeret i Lightroom så løber jeg følgende trin igennem for at nå frem til redigeringen, som jeg vil skrive om i del 3.

  1. Jeg laver et “Collection Set”, hvor jeg kan samle mine billeder under. Dette gøres ved menuen Library->Create Collection Set. Se screenshot 1. Hvis jeg f.eks har været ude og skyde Dorthe og Allans bryllup, så kalder jeg sættet: Dorthe og Allans Bryllup. Simpelt ;)
  2. Herefter løber jeg alle billederne igennem og vælger dem, som jeg synes er værd at arbejder videre med. Dette gøres med “p”  på tastaturet. Findes der flere fra samme vinkel, så vælger jeg det bedste af dem. Når jeg har været stakken igennem, så skulle mængden gerne være reduceret drastisk. Typisk går jeg fra 1000 til 200 på denne måde. Mange gange har man skudt 8-9 billeder af den samme situation, så vælger man bare 1 af de 9. Hvis man ved en fejl kommer til at markere et billeder, kan man Unpick med “u”.
    Så filtrere jeg mængden ved kun at vise dem, jeg har udvalgt. Dette gøres med filter-menuen i højre side. Se screenshot 2.
    Derefter markere jeg alle billederne, og trykker “CTRL+n” for at lave en ny collection i mit tidligere oprettede collection set, og kopierer de markerede billeder herover. Den nye collection kalder jeg for “Udvalgte billeder”. Nu har jeg så en collection, kun med de udvalgte billeder.
  3. Eftersom jeg er en travl mand, så vælger jeg oftest at reducere mine billeder endnu mere. Dette gør jeg ved, at angive de enkelte billeder med ratings, fra 1-5 stjerner, hvor 1 er ok, 2 er nogenlunde, 3 er mellem, 4 er godt og 5 er super. Dette gøres med tallene 1-5 på tastaturet. Så filtrere jeg endnu engang, bare på ratings denne gang. I de fleste tilfælde vælger jeg kun billeder med rating 4 eller 5. Herefter opretter jeg endnu en collection med de “gode” billeder. Se screenshot 3.
  4. Efter af have reduceret min mængde af billeder, begynder jeg så at redigere. Som jeg har skrevet tidligere, så tager jeg selve redigeringen i et andet indlæg. Så hold dig opdateret på bloggen :)

Det var lidt om min måde at udvælge og sortere mine billeder på, inden jeg starter med redigeringen.  Jeg efterhånden er god til at sortere fra, fordi det er langt fra alle billeder der er gode, men det har taget mig en del øvelse at nå dertil hvor jeg er nu.
Man får hurtigt lyst til at tage billeder med, fordi det er nu meget sjovt, selvom det er lidt rystet og sløret, og moster Oda, ser jo okay ud…. NEJ, sorter fra! På den måde ender du med guldkornene af dit arbejde. Min påstand er at folk faktisk hellere vil ha kvalitet fremfor kvantitet. “Nej, har du taget 500 billeder til moster Odas fødselsdag, lad os da se dem sammen…” NEJ! Så hellere: “Jeg har taget 20 GODE billeder fra moster Odas fødselsdag. Se her!”

Er det svært at sortere? Hvor mange billeder sortere du fra? Gør du det på en anden måde?